بررسی تاثیر طبیعت بر آرامش ذهنی

درمقالات قبلی راجب شکرگزاری و مثبت اندیشی اطلاعات ارزشمندی به شما ارائه کردیم اما در این مقاله درباره طبیعت صحبت خواهیم کرد .

پس با ماهمراه باشید : 

سبک زندگی مدرن باعث شده تا ما بیشتر با تکنولوژی سر و کار داشته باشیم و زمان کمتری را برای بودن در طبیعت صرف کنیم.

اما اگر از ارتباط بین طبیعت و آرامش آگاه شویم بدون شک بیشتر تمایل خواهیم داشت که از تکنولوژی فاصله گرفته و هر روز یا هر هفته زمانی را برای طبیعتگردی اختصاص دهیم.

در ادامه نکات طلایی درباره این موضوع در اختیار شما خواهیم گذاشت که این موارد می‌توانند به شما در ساختن یک زندگی بهتر کمک کنند.

طبیعت و آرامش

تاثیرات منفی دنیای مدرن

این روزها ما با تکنولوژی بمباران شده‌ایم.

تلفن‌ همراه، تلویزیون، لپ تاپ، شبکه‌های اجتماعی و … علاوه بر مزیت‌هایی که دارند، می‌توانند تاثیرات منفی بر روح و روان ما بگذراند.

از جمله این اثرات منفی می‌توان به اختلال در خواب، استرس، افسردگی، تنش‌های ذهنی و حتی بیماری‌های جسمی اشاره کرد.

همین موارد باعث شده تا بسیاری از مردم برای تسکین ذهن ناآرام خود به روانشناسان و روانپزشکان مراجعه کنند و حتی از قرص‌های آرامبخش برای رسیدن به آرامش استفاده کنند.

اما در این میان ما افرادی را می‌شناسیم که با وجود استفاده از تکنولوژی در شرایط استرس زا بسیار آرام و دور از هیجان‌ها و نگرانی‌های منفی هستند.

این افراد تفاوت خیلی بزرگی با دیگران ندارند و فقط از ارتباط بین طبیعت و آرامش آگاه هستند و به همین دلیل در برنامه‌های خود زمانی را به طبیعت گردی اختصاص داده‌اند.

تاثیر طبیعت بر آرامش ذهنی

رابطه طبیعت و آرامش

پیاده روی در طبیعت یک عادت بسیار خوب محسوب می‌شود.

افراد زیادی را می‌شناسم که با وجود داشتن مشغله‌های زیاد همیشه به دنبال فرصتی هستند تا به دل کوه، دشت و جنگل بزنند و از تاثیرات عالی آن استفاده کنند.

تحقیقات علمی نشان می‌دهد این افراد در زندگی خود آرام‌تر، پرنشاط تر و حتی موفق‌تر هستند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که این کار چه تاثیراتی در آرامش ذهنی و روحی ما می‌گذارد. البته در پایان هم چند نکته بسیار کلیدی به شما خواهیم گفت که تاثیر این کار را چند برابر می‌کند.

 

آرام کردن ذهن

تماشای زیبایی‌های طبیعت می‌تواند هر ذهن آشفته‌ای را آرام کند.

زمانی که شما میان این همه سرسبزی و زیبایی راه می‌روید یا حتی گوشه‌ای می‌نشینید و آن‌ها را تماشا می‌کنید، ناخودآگاه ذهن شما آرام می‌شود. تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده و همه آن‌ها نشان دهنده این موضوع هستند که گذراندن وقت در خارج از خانه و محیط شهری می‌تواند آشفتگی ذهنی شما را کمتر کند و حتی ممکن است ایده‌های بسیار نابی به ذهن شما برسد.

افرادی که حداقل چند بار در ماه به طبیعت می‌روند، به دلیل داشتن ذهن آرام‌تر در شغل و زندگی خود موفق‌تر هستند. حتی روابط بهتری هم تجربه می‌کنند زیرا کمتر دچار استرس می‌شوند و عصبانیت خود را نیز بهتر می‌توانند کنترل کنند.

 

 

افزایش سطح سلامتی

از دیگر مزیت‌های طبیعتگردی می‌توان به افزایش سطح سلامتی فرد اشاره کرد.

علاوه بر این که پیاده روی باعث بهبود شرایط جسمانی و سوزاندن کالری‌های اضافی می‌شود، اما تاثیر جسمی دیگری هم دارد.

از آن جایی که شما ذهن آرامتری دارید مقاومت بدنتان بالاتر می‌رود و در نتیجه کمتر بیمار می‌شوید.

زیرا مطالعات نشان می‌دهد که بین ذهن و بیماری جسمی ارتباط زیادی وجود دارد.

بنابراین رابطه بین طبیعت و آرامش تنها به روح و روان شما مربوط نمی‌شود بلکه تاثیری فوق العاده در شرایط جسمی شما نیز دارد.

افزایش سطح سلامتی با طبیعت
دور شدن از تکنولوژی

هنگامی که شما زمانی را دور از هیاهوی شهر، خیابان‌های شلوغ و خانه‌های پر از امواج اینترنتی سپری می‌‌کنید، حال روحی‌ شما بسیار بهتر از زمانی خواهد بود که دائما در معرض تکنولوژی باشید.

یکی از بهترین تکنیک‌ها برای ارتقا وضعیت روحی این است که گاهی از تکنولوژی فاصله بگیریم.

در این مواقع طبیعت کاملا به ما کمک می‌کند که بتوانیم از این امواج‌ها و هیاهوی قرن 21 دور شویم.

ذهن و روان ما به این کار نیاز دارد تا بتواند در استرس‌های بیشماری که زندگی مدرن دارد، آرام بماند.

 

 

چند نکته کلیدی

اگر مشتاق شدید که سراغ طبیعتگردی بروید بهتر است برخی موارد را رعایت کنید تا تاثیر بیشتری از این کار به دست بیاورید. در ادامه به چند نکته کلیدی اشاره می‌کنیم:

  1. اگر تصمیم دارید چند ساعتی را در دل کوه و چنگل سپری کنید یا حتی در یک پارک جنگلی پیاده‌ روی کنید بهترین کار این است که از گوشی یا اهنگ استفاده نکنید.   متاسفانه برخی افراد در این مکان‌ها یک هندزفری یا هدفون در گوش خود می گذارند و به جای گوش دادن به صدای آرام بخش محیط همچنان در حال استفاده از تکنولوژی هستند یا اینکه گوشی موبایل خود را برمی‌دارند و مشغول مکالمه تلفنی می‌شوند. اما بهترین روش آرامش گرفتن از آن محیط بکر و زیبا در سکوت است.
  1. اگر شما می‌‌خواهید تاثیر حداکثری از طبیعت بگیرید بهتر است به صورت هفتگی و حتی در صورت امکان روزانه زمانی هرچند کوتاه را به این کار اختصاص دهید. یک مطالعه نشان می‌دهد که دو ساعت در هفته تاثیر عالی در آرامش ذهنی دارد. بنابراین حتما در برنامه خود سعی کنید این کار را در اولویت قرار دهید.
  1. شما لازم نیست حتما هر هفته یک جنگل سرسبز بزرگ پیدا کنید. قدم زدن روزانه و یا به صورت هفتگی در پارک اطراف خانه‌تان هم تاثیرات مثبت خودش را دارد. توصیه ما این است از قانون  3_5_20 استفاده کنید.
آرام کردن ذهن با طبیعت

قانون 3_5_20 چیست؟

 ابتدا عدد 20 را بررسی می‌کنیم. طبق این قانون بهتر است حدودا هفته ای چند بار حدودا 20 دقیقه در پارک‌های شهر وقت بگذرانید. عدد 5 نشان دهنده حداقل ساعتی است که در یک ماه شما باید در پارک‌های جنگلی بزرگ تر باشید و عدد 3 به شما می‌گوید اگر بتوانید سه روز در ماه در طبیعت ساکن شوید و به دور از هیاهو و تکنولوژی باشید، نتایج شگفت انگیزی به دست خواهید آورد.

 

البته اگر شما توانایی این را ندارید این قانون را اجرا کنید، تا حد امکان سعی کنید در ماه زمان‌هایی برای خارج شدن از شهر یا رفتن به پارک در نظر بگیرید. به هرحال نباید از تاثیر فوق العاده طبیعتگردی و ارتباط میان این مبحث با آرامش ذهنی به سادگی عبور کرد.